Lite piggare idag

Jag hatar att vara sjuk, speciellt när man blir bara kallsvettig av att ta sig till köket. Idag är det ju lite bättre som sagt, så idag får det bli pannkakor och baka morotsbröd. Jag är riktigt sugen på det, så jag kan tyvärr inte släppa tanken innan jag har gjort det :) 
Har kollat i mina gamla receptpapper från bageriskolan och hittade ett som jag delar med mig av här nedanför :)

Du behöver;

5 dl mjölk

50 g jäst
25 g rumsvarmt smör
2 tsk salt
2 msk honung eller sirap
3 dl finrivna morötter
13-14 dl vetemjöl eller rågsikt
1 ägg
1/2 dl solroskärnor
1/2 msk örtsalt

Gör så här:

1.Värm mjölk fingervarmt, rör ner med smulad jäst tills jästen lösts upp. 

2.Blanda ner honung, salt, morötter och nästan allt mjöl. När degen är jämn låt jäsa i 30min.

3. Knåda degen på mjölat bakbord och forma bröd, frallor eller limpor låt jäsa under bakduk i 20 minuter. 

4. Pensla uppvispat ägg på bröden och strö solroskärnor och örtsalt på. 

Grädda i ugnen 15-20 minuter på 225 grader.



Inga kommentarer: